Co trzeba wiedzieć o linkbuildingu? - Agencja Wrocławska

Co trzeba wiedzieć o linkbuildingu?

Agata Nycz | 21.09.2021

Co to takiego jest linkowanie? Czym różni się linkowanie zewnętrzne od linkowania wewnętrznego? Jak linkowanie wpływa na efekty pozycjonowania stron oraz o czym warto pamiętać, aby skutecznie linkować swoją stronę internetową? Wszystkiego dowiesz się z tego artykułu.

Link building to nic innego jak pozyskiwanie linków, które prowadzą do naszej strony internetowej. Tego typu działania prowadzą do wzrostu wartości naszej witryny z perspektywy wyszukiwarki Google i dodatkowo przekładają się na wyższe miejsca w wynikach wyszukiwania. Wzmianki o naszej stronie na innych witrynach są sygnałem dla robotów Google i świadczą o tym, że użytkownicy uważają stronę za wartościową a znajdujące się na niej treści są unikalne oraz użyteczne. Proces linkowania jest zbiorem działań realizowanych w ramach pozycjonowania stron.

Co jest ważniejsze – linkowanie wewnętrzne czy zewnętrzne?

Jeżeli linkowanie wewnętrzne nie będzie stosowane lub będzie, ale w niewłaściwy sposób to nawet najlepsze linki nie zagwarantują Ci wypromowania Twojej witryny. Teraz czas, aby dowiedzieć się co to jest linkowanie wewnętrzne a czym jest linkowanie zewnętrzne.

Linkowanie wewnętrzne – jest to dodawanie na podstronie internetowej odnośnika, który prowadzi do innej podstrony znajdującej się w obrębie tego samego serwisu. Oprócz pomocy robotom Google linkowanie wewnętrzne ma za zadanie ułatwić czytelnikowi poruszanie się po witrynie, jak i kierować go do tematów, które mogą potencjalnie go zainteresować. Linki zamieszczone wewnątrz struktury strony oznaczane są domyślnie jako dofollow, czyli przekazują robotom Google informację, żeby podążały za podlinkowanymi podstronami.

Linkowanie zewnętrzne – jest to proces pozyskiwania oraz dodawania linków, które prowadzą z jednej domeny do drugiej. W przeciwieństwie do linków wewnętrznych mają one za zadanie przenieść użytkownika do zupełnie innej witryny, a nie na podstrony w tej samej domenie.

W skład linkowania zewnętrznego wchodzą:

– linki przychodzące

Są to linki zwrotne, baclinki – odnośniki z innych stron, które kierują użytkowników do Twojej strony. Większą wagę w zakresie budowania wysokiej pozycji w Google odgrywają właśnie linki przychodzące.

– linki wychodzące

Są to linki umieszczane na Twojej stronie, ale odsyłające do zewnętrznych serwisów. One również pomagają w budowaniu autorytetu.

Co znaczą linki dla wyszukiwarek?

Tak naprawdę linki to bardzo ważny wyznacznik do autorytetu witryn. Gdy wyszukiwarki przeszukają strony internetowe mogą wyodrębnić ich zawartość oraz dodać je do swoich indeksów. Właśnie w taki sposób decydują o tym, czy strona jest wystarczająco mocno wartościowa, aby mogła uzyskać wysoką pozycję w rankingu wyszukiwania dla odpowiednich słów kluczowych. Podczas kwalifikacji stron wyszukiwarki oprócz analizy zawartości biorą również pod uwagę liczbę linków kierujących do danej witryny z zewnętrznych portali internetowych, dlatego bardzo ważne jest linkowanie zewnętrzne. Podsumowując – im więcej wysokiej jakości witryn zawiera linki do Twojej strony internetowej, tym jest większe prawdopodobieństwo, że zyskasz dobrą pozycję w wynikach wyszukiwania.

Z jakich źródeł można pozyskać linki zewnętrzne?

Jest wiele sposobów na pozyskanie jakościowych linków, które pozwolą Ci w skutecznym pozycjonowaniu strony. Najpopularniejsze źródła linków to:

1. Katalogi

Umożliwiają one umieszczenie linku oraz na dodanie danych teleadresowych. Najlepiej nadają się do pozycjonowania firm. Bardzo ważne jest to, żeby katalog, na którym chcemy umieścić link był powiązany z branżą firmy, której adres strony będzie zamieszczony.

2. Blogi

Blogi firmowe oraz zewnętrzne to bardzo dobry pomysł. Coraz częściej na witrynach internetowych można znaleźć zakładkę blog, na którym publikowane są posty zawierające wartościowe treści. W takich postach można zamieszczać linki odsyłające bezpośrednio do naszej witryny.

3. Fora internetowe

Na takich forach użytkownicy zadają pytania lub proszą o porady. Możemy z powodzeniem udzielać im odpowiedzi oraz porad i tym samym zachęcać ich do skorzystania z usług, które oferuje nasza firma poprzez załączenie do wypowiedzi linku, który odsyła na naszą stronę internetową.

4. Artykuły sponsorowane

Jest to bardzo skuteczna forma linkbuilding, ponieważ zwiększa ona zasięg naszych treści oraz korzystnie wpływa na pozycjonowanie w wyszukiwarce Google. Takie artykuły najlepiej umieszczać na portalach, które są dobre jakościowo, są popularne oraz chętnie odwiedzane przez użytkowników Internetu. Skuteczność linków w artykułach sponsorowanych jest większa, jeżeli artykuły są pisane rzeczowo, obiektywnie a linki nie są nachalną formą promocji tylko podawane są jedynie w celu udokumentowania źródła informacji.

Jak zdobyć linki zewnętrzne wysokiej jakości?

Nie wszystkie linki są sobie równie. Google jak już wiesz bierze pod uwagę nie tylko liczbę odsyłających linków do danej domeny, ale też analizuję jakość strony, z której link pochodzi. W link building bardzo ważne jest to, aby linki zwrotne pochodziły ze stron, które mają silne wskaźniki SEO. Witryny o wysokiej jakości powinny posiadać wysoki autorytet domeny oraz niski wynik spamu, generować duży ruch organiczny oraz ruch z mediów społecznościowych, odpowiadać swoją tematyką lub branżą do Twojej witryny oraz mieć „zdrowy” profil linków zwrotnych.

W jaki sposób sprawdzić ilość oraz jakość backlinków?

Ilość jak i jakość linków zewnętrznych możesz sprawdzić przy pomocy różnych narzędzi. Są to między innymi:

– Google Search Console

– Ahrefs

– Majestic

Na co zwracać uwagę podczas linkowania zewnętrznego?

1. Nie linkuj do słabej jakości stron. Możesz sprawdzić jakość każdej domeny w Domain Rank czy Trust Flow. Dodatkowo wejdź na stronę, na której chcesz umieścić link zewnętrzny oraz sprawdź, czy nie ma na niej spamu i jakie treści zawiera.

2. Link powinien być dofollow a nie nofollow. Linki dofollow są widoczne dla robotów Google, przez co pomagają podnieść pozycję strony.

3. Nie umieszczaj linków w tych samych miejscach

4. Używaj poprawnych anchorów. Anchor powinien informować użytkowników o tym, o czym może przeczytać na stronie, na którą go przekieruje. Anchory z frazą „kliknij tutaj” źle wpłyną na wartość witryny.

Narzędzia do oceny jakości domeny

Domain Rate

Jest to wskaźnik dostępny w narzędziu Ahrefs. Im wyższy jest wskaźnik, tym lepiej dana podstrona jest oceniania. Podczas obliczania DR bierze się pod uwagę ilość unikalnych witryn czy liczbę stron, do których ona sama linkuje. Wskaźnik ten jest również połączony z rankingami słów kluczowych, przez co jest przydatny w szacowaniu zdolności witryny do generowania ruchu organicznego z wyszukiwarek. Poza DR warto zwrócić uwagę na wielkość ruchu na stronie, jakość treści czy liczbę unikalnych adresów linkujących do analizowanej przez Ciebie witryny.

Trust Flow

Jest to wskaźnik opracowany przed specjalistów z narzędzia Majestic. Służy on do oceny jakości jak i wiarygodności witryny, podobnie jak w przypadku DR wynik TF im jest wyższy, tym witryna jest bardziej wartościową. Wskaźnik obliczany jest na podstawie linków przychodzących oraz ulega aktualizowaniu wraz ze zmienieniem profilu linków.

Od czego zacząć link building?

W przypadku mniejszych firm warto w pierwszej kolejności wykorzystać potencjał pozycjonowania lokalnego. Linkowanie zewnętrzne w lokalnych katalogach firm jest niedrogie, dlatego warto z tego skorzystać. Jedną z najlepszych opcji na uzyskanie wzrostu wyników wyszukiwania lokalnego to stworzenie wizytówki swojej firmy w Google Maps.

Jakie są korzyści z pozycjonowania lokalnego?

– Poprzez pozycjonowanie lokalne budujesz widoczność dla grupy odbiorców

– Prowadzisz działania SEO, które nie wymagają dużego nakładu finansowego

– Szybko wypracowujesz zadowalające Cię wyniki

– Generujesz ruch, który odznacza się bardzo często wysokim współczynnikiem konwersji

– Poprzez umieszczanie w lokalnych katalogach nie tylko dajesz informacje dla swoich potencjalnych klientów, ale również zaczynasz prowadzić link building, który z pewnością pomoże i stosowany w poprawny sposób poprawi pozycje w wyszukiwarce Google

Agata Nycz
Copywriter

Aktualności

Program afiliacyjny oraz partnerski - czym są i jak działają?

Chcesz zarabiać przez internet, ale nie wiesz, jak zacząć? Rozwiązaniem może być marketing afiliacyjny i programy partnerskie. To proste, skuteczne i coraz popularniejsze metody zarobku online. W tym artykule wyjaśniamy, czym są te programy, jak działają i dlaczego warto się nimi zainteresować. Dowiesz się także, jak wybrać najlepszy program partnerski i jak skutecznie promować produkty czy usługi, aby maksymalizować swoje zyski.

Analiza SWOT - mocne i słabe strony przedsiębiorstwa

Analiza SWOT to jedna z metod analizy strategicznej przedsiębiorstwa. Charakteryzuje się prostotą w zastosowaniu, a jednocześnie dostarcza wartościowych informacji o mocnych i słabych stronach firmy, szansach oraz zagrożeniach. Jest ona pierwszym etapem w planowaniu strategicznym, oferującym klarowny obraz pozycji firmy na rynku i wskazującym kierunki rozwoju.

Jak stworzyć skuteczną strategię marketingową? Definicja, rodzaje strategii i przykłady

Efektywna strategia marketingowa to fundament sukcesu każdego przedsiębiorstwa. Niezależnie od wielkości czy branży, kluczowe jest zrozumienie i spełnianie potrzeb klientów. Marketing ewoluuje, przestając być tylko narzędziem promocji, a stając się istotnym elementem strategicznego planowania w biznesie. Jego rola decyduje o pozycji firmy na rynku, zyskach i dalszym rozwoju.

Czym jest lejek sprzedażowy? Budowa, etapy i przykłady zastosowania

Lejek sprzedażowy to narzędzie kluczowe w marketingu i sprzedaży. Działa jak mapa, przedstawiając każdy etap, przez który przechodzi klient, od pierwszego kontaktu z marką aż do finalizacji transakcji. Zrozumienie, czym jest lejek sprzedażowy i jak efektywnie go zastosować, jest niezbędne dla każdej marki, która chce skutecznie pozyskiwać nowych klientów i maksymalizować sprzedaż.