Czy wielkie marki prowadzą sumiennie kampanie SEO?

Podczas formułowania unikalnej strategii kampanii reklamowej SEO, analiza konkurencji jest jednym z kamieni węgielnych ostatecznego planu. Dzięki analizie konkurentów, którzy aktywnie klasyfikują / wyszukują określone wyszukiwane hasła, możesz uzyskać wgląd w ostateczny rozwój kampanii SEO w Polsce i na świecie.
02.04.2021 |  Jakub Horbacz

Podczas formułowania unikalnej strategii kampanii reklamowej SEO, analiza konkurencji jest jednym z kamieni węgielnych ostatecznego planu. Dzięki analizie konkurentów, którzy aktywnie klasyfikują / wyszukują określone wyszukiwane hasła, możesz uzyskać wgląd w ostateczny rozwój kampanii SEO w Polsce i na świecie.

Czerpanie informacji od konkurencji na rynku pozycjonowania, czy to działa?

Nie uczymy się tutaj fizyki kwantowej. To całkiem proste. Jeśli dane w witrynie konkurencji są dla nich przydatne, mogą być również przydatne dla Ciebie i Twojej strony. Ale jak daleko to może zajść? Ile możesz zobaczyć i polegać na swoich konkurentach, zwłaszcza tych największych - dużych grupach korporacyjnych? Skąd wiesz, czy optymalizacja na stosowanej stronie jest nadal poprawna? W przypadku wyników wyszukiwania ukierunkowanych na strony o wyższym autorytecie w branży, odruchowo wierzymy, że te strony mają równy status z zespołem SEO. Powinniśmy wierzyć, że ich wielomilionowy budżet może zapewnić elitarną strategię. Niestety jest to dalekie od prawdy.

Przestarzałe metody SEO

Mieliśmy przyjemność skonfrontować i zapoznać się z ofertami firm dla marek, z których wszyscy korzystamy każdego dnia, głównie z polski. Firmy zaprosiły nas do doradztwa i szkoleń w zakresie SEO, dogłębnych technicznych audytów SEO i nie tylko. Ku mojemu zaskoczeniu wiedza na temat SEO w tych firmach była mocno przestarzała. Duża część pracy opierała się na delikatnej optymalizacji oraz linkbuildingu poprzez płatne, prywatne katalogi, oraz fora, które nie dostarczają stronom zbyt wielu profitów.

Marketing rozproszony

Wiele największych polskich marek z rankingów Forbes, zajmuje się pozycjonowaniem samemu i stosuje „marketing rozproszony”. Oznacza to, że ich zespół marketingowy nie może poprawnie obsługiwać wszystkich różnych form marketingu, a cały zespół wewnętrzny zajmie się wszystkim, zamiast specjalnie wybierać członków zespołu do korzystania z różnych platform / strategii marketingowych. Dzięki temu spada jakość wykonywanych usług, bo jeśli każdy jest od wszystkiego to nie można oczekiwać najlepszych rezultatów. W tych firmach każdy dzień jest już wcześniej zaplanowany, przykładowo zawsze w poniedziałki następuje optymalizacja, we wtorek pisanie contentu, a w środę linkbuilding. Działanie w ten sposób jest raczej dość sztuczne, dlatego mimo ogromnych budżetów, wyniki nie są absolutnie adekwatne do kapitału włożonego w promocję.

Oczywiście nie jest tak zawsze, są wielkie marki i korporację, którym można pozazdrościć zespołów marketingowych. Są tam osoby nie tylko od szeroko rozumianego marketingu, ale również najlepsi specjaliści od SEO działający na terenie danego kraju. Chodzi tutaj o udowodnienie, że nie zawsze najwięksi są najlepsi i najmądrzejsi. Przy wielkich budżetach, czasami pieniądze stają się trochę lżejsze i przeznaczane są niekoniecznie stricte pod wzrosty widoczności, czasami są wykorzystywane błędne, poprzez metody z lat 00’.

Czy pandemia wpłynęła na zwiększenie aktywności i nakładów na kampanie SEO wśród dużych graczy?

Od momentu wybuchu pandemii w Polsce, datowanej na trochę więcej niż rok temu, czyli na początek marca, można zauważyć bardzo mocne wzrosty aktywności najpotężniejszych polskich stron w internecie. Wynika to na pewno z tego, że pandemia zablokowała możliwość wielu firmom działania przez dotychczasowe kanały sprzedaży, które nie były związane z internetem. Obecnie wiele firm różnego rodzaju i wielkości postawiło na sprzedaż produktów i usług online. Dzięki temu rynek SEO cały czas się zagęszcza, bo ludzie widzą, że bez odpowiedniego przygotowania strony i prowadzenia kampanii – ich szansę na poprawienie widoczności w sieci nie będą miały racji bytu.

Jedną z największych polskich marek, której nakłady na kampanie SEO od rozpoczęcia pandemii na pewno się zwiększyły jest marka Allegro. Jedna z nielicznych polskich domen w pierwszym tysiącu najmocniej rankowanych stron na świecie przez program Ahrefs.

Na powyższym wykresie widzimy liczbę odsyłających stron, czyli mówiąc bardziej technicznie – budowanie profilu linkowego domeny. Sugerując się tymi danymi, pandemia mocno wpłynęła tutaj na ilość linków zwrotnych. Głównie po to, żeby ugruntować swoją świetną pozycję na polskim rynku internetowym, ale również, aby uciec od peletonu, który chętnie poprzez swoje kampanie pozycjonowania organicznego chciałby doścignąć lidera.

Dzięki zorientowaniu się na kampanię SEO, ogromny miesięczny ruch organiczny oraz multum słów kluczowych jeszcze bardziej się zwiększył. Mimo, że na wykresie, patrząc tylko na nachylenie krzywej nie wygląda to tak bardzo imponująco, jeśli pomyślimy o różnicy ruchu organicznego na ten moment, a tego sprzed roku – w wielu datach dochodzimy nawet do kilkunastu milionów więcej odwiedzających miesięcznie.

Podsumowanie i subiektywna ocena

Na podstawie moich doświadczeń oraz obserwacji, uważam że w czasach w jakich obecnie jesteśmy, kiedy wiele biznesów jest zamykane, z uwagi na obostrzenia, czy braki znalezienia innych kanałów dojścia do klienta, przedsiębiorcy powinni być elastyczni. Zdaję sobie sprawę z tego, że niektórzy usługodawcy lub sprzedawcy nie mogą poprzez różne czynniki postawić na kampanię internetowe, ale jeśli ktoś ma taką możliwość, to koniecznie powinien z niej skorzystać. Patrząc na trendy wyszukiwania produktów oraz zwiększone przychody firm dostawczych i kurierskich możemy szybko postawić diagnozę, że ludzie odzwyczaili się od chodzenia po sklepach, wolą wszystko załatwić sprawnie przed swoim komputerem albo smartfonem.
Przystosowując się do obecnych warunków istnieją jeszcze duże szansę do tego, żeby finalnie odnieść sukces. Natomiast wychodząc temu naprzeciw, starając się robić po swojemu, niekoniecznie podpartego porządnym researchem – zostanie się w tyle.