Google Tag Manager – co to jest i dlaczego warto z niego korzystać?

Najbardziej popularne narzędzia, które służą do zbierania danych ze strony to Google Analitycs oraz Google Search Console. Narzędzia te są darmowe oraz można je wdrożyć w bardzo prosty sposób na każdej stronie internetowej. Oprócz dwóch wymienionych powyżej narzędzi Google udostępnia również inne, znacznie bardziej rozbudowane, czyli Google Tag Manager.
26.05.2021 |  Agata Nycz

Najbardziej popularne narzędzia, które służą do zbierania danych ze strony to Google Analitycs oraz Google Search Console. Narzędzia te są darmowe oraz można je wdrożyć w bardzo prosty sposób na każdej stronie internetowej. Oprócz dwóch wymienionych powyżej narzędzi Google udostępnia również inne, znacznie bardziej rozbudowane, czyli Google Tag Manager.

Google Tag Manager – co to jest?

google tag manager logo

Czym są Tagi?

tagi logo

Tag, jest to wiersz kodu, który może wysyłać różne informacje do narzędzia innej firmy oraz pobierać dane ze strony, czy coś na niej zmieniać. Tagi mogą wykryć, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcję z funkcjami w Twojej witrynie. Tag najczęściej składają się z jednego, dwóch lub rzadziej trzech słów. Grupowanie wpisów za pomocą jednego tagu sprawia, że odbiorca ma łatwiejszy dostęp do artykułów o podobnej tematyce, a do samego wpisu prowadzi większa ilość linków wewnętrznych.

Dlaczego powinniśmy korzystać z Google Tag Manager?

Pierwszą zaletą Google Tag Managera jest to, że możesz dopasować do swoich wymagań dane, które zostają wysyłane do konta Google Analytics. Możesz również śledzić wiele różnego rodzaju zdarzeń, jak np. klikanie przycisków, klikanie w linki, pobieranie plików ze strony itd. Dodatkowym, bardzo dużym plusem jest to, że to narzędzie jest darmowe oraz banalnie proste, przez co nie potrzebujesz do korzystania z niego wiedzy programistycznej. Możesz z tego narzędzia korzystać również na urządzeniach mobilnych co za tym idzie - możesz więc śledzić prawie wszystko, co robią użytkownicy Twojej strony internetowej niekoniecznie spędzając cały dzień przed komputerem!

Jak rozpocząć swoją przygodę z Google Tag Managerem?

Jeżeli przeszliście już cały proces rejestracji na Google Tag Managerze to ukaże nam się ekran, gdzie będziemy mogli założyć swoje pierwsze konto w GTM. Uzupełniamy wszystkie wymagane pola, czyli wpisujemy nazwę konta, kraj oraz adres strony, do której chcemy przypisać nasze konto. Dodatkowo wybieramy platformę, czyli czy chcemy uruchomić tag managera na stronie, czy w aplikacji mobilnej.

nowe konto google tag manager

Po przejściu tego kroku uzyskasz fragment kodu, który należy dodać do strony internetowej.

W Google Tag Manager znajdziesz 3 główne elementy:

1. Tagi

2. Zdarzenia

3. Zmienne

Zdarzenia – są to elementy odpowiadające za ustalenie momentu, w którym ma być wywołany ustawiony TAG.

Zmienne – są to informacje, które mogą być wykorzystane w tagach lub zdarzeniach. Zmienne mają również zdolność przesyłania bardzo konkretnych informacji. Mogą pomóc w śledzeniu najważniejszych i odpowiednich informacji potrzebnych do celów marketingowych lub użyteczności.

Ważną informacją jest eksport kontenerów. Jeśli już masz kilka własnych stron, możesz w łatwy sposób zaimportować Twoje konfiguracje tagów, zdarzeń i zmiennych z jednej strony do innej. Raz wykonana porządnie praca na jednej stronie, przyniesie efekt szybkiego wdrożenia na kolejnej.

Co to są kontenery?

Kontenery – są to kody zaimplementowane na stronie, przechowujące kody marketingowe, czyli tagi. Kontenery instaluje się na danym serwisie. Odpowiadają one za połączenie strony z panelem Menedżera tagów Google.

seo logo

Każde z nich służy do czegoś innego, ale wzajemnie świetnie się uzupełniają. W Google Tag Managerze odczytujesz dane ze strony, a następnie przesyłasz tę informację Do Google Analytics i tam ją analizujesz. A więc konkretnie - Analytics analizuje statystykę wejść na stronę, a także to w jaki sposób użytkownicy przeglądają stronę. Tag Manager zbiera informacje o konkretnych działaniach użytkownika, które ten wykona na stronie.

Możesz sobie zadawać teraz pytanie - dlaczego korzystanie z wszelkiego rodzaju narzędzi analitycznych jest ważne? Już Ci mówię. Bez względu na rodzaj prowadzonej działalności, analityka dostarczy wielu ważnych informacji, które mogą pomóc ulepszyć Twoją witrynę i odnieść sukces w biznesie a tego właśnie chcemy, prawda? Gromadzenie danych o działaniu witryny internetowej jest kluczem do ulepszenia Twojej firmy. Analityka może również pomóc dowiedzieć się, które funkcje witryny internetowej działają, a które nie. Poprawa współczynników konwersji, wydajności i użyteczności witryny internetowej może pomóc w pozyskaniu nowych klientów i zwiększeniu ich satysfakcji, co za tym idzie- większe generowanie zysków.

Podsumowując – sam widzisz, że narzędzie jest naprawdę bardzo łatwe w obsłudze. Korzystanie z usługi Google Tag Managera ma o wiele więcej zalet niż wad. Dzięki temu narzędziu możesz w prosty i wygodny sposób zarządzać tagami swojej witryny a wdrożenie ich przyniesie Tobie oraz osobom, które pracują nad marketingiem strony wiele przydatnych danych do analizy.