Co to jest ROI?

Kiedy inwestujesz w działania marketingowe musisz na bieżąco oceniać ich opłacalność. W tym celu wykorzystuje się wskaźnik rentowności, czyli ROI. Dzięki niemu można optymalnie wykorzystać dostępny budżet zarówno w przypadku kampanii o mniejszych oraz większych budżetach. Zatem co to tak właściwie jest ROI i jak go obliczyć?
12.10.2021 |  Agata Nycz

Kiedy inwestujesz w działania marketingowe musisz na bieżąco oceniać ich opłacalność. W tym celu wykorzystuje się wskaźnik rentowności, czyli ROI. Dzięki niemu można optymalnie wykorzystać dostępny budżet zarówno w przypadku kampanii o mniejszych oraz większych budżetach. Zatem co to tak właściwie jest ROI i jak go obliczyć?

Definicja ROI

ROI – Return on investment, czyli zwrot z inwestycji. Wskaźnik rentowności ROI służy do oceny efektywności inwestycji i pozwala na ocenę podejmowanych działań marketingowych oraz tego, czy korzystanie z reklam jest opłacalne. Wartość wskaźnika może być przedstawiana w postaci procentowej lub w stosunku liczbowym. Metoda ROI należy do grupy metod prostych, której używa się podczas oceny opłacalności projektów marketingowych, szkoleniowych oraz projektów IT.

Jak obliczyć wskaźnik ROI?

Wzór obliczania wskaźnika ROI wygląda następująco:

ROI=Zn/K x 100%

Zn- zysk netto, przychód

K- kapitał, zainwestowane środki finansowe

Aby wykorzystać wzór ROI do obliczenia wskaźnika konieczna będzie znajomość przychodów jak i kosztów. Do wydatków zaliczają się inwestycje w kampanie reklamowe, SEO jak i opłaty związane z wytworzeniem oraz transportem produktów jak również podatki. Dopiero wtedy wyliczenia są dokładne, a wynik pozwala na jasne określenie czy inwestycja była opłacalna oraz czy przyniosła zwrot a może stratę. To, co to jest ROI interesuje tak samo przedsiębiorców działających online, ale również wykorzystywany jest przy analizie efektywności reklam tradycyjnych takich jak banery, ulotki czy materiały sponsorowane w mediach. W kontekście stron WWW o ROI mówi się najczęściej o Google Ads, ponieważ jest to najpopularniejsza platforma do publikowania reklam własnego biznesu online. Im wyższy wskaźnik ROI tym większa rentowność inwestycji. Kiedy kapitał włożony w działania przewyższa zysk to oznacza, że inwestycja była zupełnie nieopłacalna. Dzięki ROI można oszacować, jaki zysk generuje każda złotówką. Jeżeli wskaźnik ROI wynosi 50% oznacza to 50 groszy zysku za każdą wydaną złotówkę. Cykliczne analizowanie wyników finansowych jest konieczne w przypadku mniejszych jak i większych przedsiębiorstw. Pozwala to wyznaczyć właściwą drogę rozwoju firmy oraz weryfikację, w jaki sposób najlepiej będzie zainwestować budżet oraz jakie działania są najbardziej korzystne.

Przykład obliczania ROI

wzór roi

Przykładowo, zakładając, że zysk ze sprzedaży danego produktu wynosi 200 zł a wytworzenie oraz reklama wyniosły łącznie 100 zł. Zysk dla firmy z inwestycji w tym przypadku wynosi 100zł (200zł – 100zł koszty). Aby obliczyć ROI wystarczy 100zł/200zł oraz wynik pomnożyć x100%. W takim przypadku wskaźnik rentowności inwestycyjnej wynosi 50%.

Różnica między ROI a ROAS

Zanim dowiesz się, jakie są między nimi różnice warto, abyś znał pojęcie ROAS.

ROAS – return of advertising spend, czyli wskaźnik służący do analizy rentowności działań reklamowych podawanych w procentach. Do obliczania tego wskaźnika wykorzystuje się dwie zmienne – przychód oraz wydatek przeznaczony na reklamę.

ROAS=P/K x 100 %

P- przychód z reklamy

K- koszt reklamy

ROI mierzy wygenerowany zysk z danej kampanii lub reklamy, natomiast ROAS przedstawia jej przychód bez uwzględnionego realnego zysku netto. Ze wskaźników ROAS bardziej cieszą się reklamodawcy, dla których bardzo ważna jest skuteczność danej kampanii. Z biznesowego punktu widzenia ROI jest szczególnie istotnym wskaźnikiem, ponieważ dzięki niemu sprawdza się rentowność podjętej inwestycji.

FAQ dotyczące ROI

1. Kiedy warto obliczać wskaźnik ROI?

Obliczenie wskaźnika ROI jest bardzo przydatne podczas realizowania kampanii reklamowych w Google Ads. Taka analiza pozwoli obliczyć nam zysk netto uzyskany po odjęciu kosztów, dzięki czemu wskaźnik ROI jest lepszym wyborem niż ROAS, w którym podczas wyliczania nie bierze się pod uwagę innych wydatków niż koszt publikacji reklam.

2. Co jest lepsze – ROI czy ROAS?

Oba te wskaźniki są dobre i spełniają swoją funkcję. ROAS pozwala na kontrolowanie kosztów kampanii a ROI pokazuje, czy takie działania są opłacalne. Warto dla pełnego obrazu naszych działań wykorzystywać oba wskaźniki - nie ma sensu ograniczać się tylko do jednego, ponieważ podczas wykorzystywania obu pozwala na uzyskanie znacznie lepszych rezultatów.

3. Dlaczego wskaźnik ROI jest tak ważny?

Obliczanie wskaźnika ROI to szczególnie ważna rzecz dla osób zarządzających sklepem internetowym. Taka osoba może dowiedzieć się, ile w rzeczywistości zysku generuje reklama Google Ads jak i również pozwala na lepsze rozdysponowanie budżetu na marketing, co w rezultacie przekłada się na efektywność oraz sprzedaż.